Seuran suunniteltuja toimintoja sekä tapahtumia vuonna 2024

Etelä-Afrikka-infoa ja keskustelua;  Studio Rauhanaseman maanantaisarjassa , ma. 5.2  klo 18.00 jossa seuran hallituksen jäsen Pertti Koivusalo kertoo kokemuksistaan ja työstään ANC:n koulutuskeskuksen " Moses Kotane  Self Relience Centerin" rakentamisen yhteydessä Angolassa 80-luvun lopussa.
Toivomme myös mahtuvamme mukaan myöhemmin tähän Studio-sarjaan tämän vuoden aikana tilaisuudella jossa kirjailija Annu Kekäläinen, kertoo kokemuksistaan Etelä-Afrikan kehityksestä 90-luvulta tähän päivään.

Keväällä Seminaari  otsikolla " Ajetaanko kolonialismin jälkeinen Eurooppa ulos Afrikasta ?"   3-4 alustajaa - mm Pohjoismaisesta Afrikkainstituutista -  ja paneelikeskustelu, jossa yleisö mukana. Olemme joituneet muuttamaan seminaariajan - ja siten myös - paikan. Palataan kun uusi aika ja paikka varmistuu. ja silloin myös alustajat

Seuran vuosikokous  suunnitellaan pidettäväksi huhti-toukokuussa 24 Oodissa

Africa-Day 25.5 2024 eri Afrikka-järjestöjen yhteistapahtumana luultavasti Kulttuurikeskus Kaisassa. ( katso  alempana vuoden -23 tapahtumasta). Seura aktiivisesta mukana.

Osallistuminen Ystävyysseurojen Liiton pop-up-kahvilaan elokuussa Rauhanasemalla tuotteilla Etelä-Afrikasta.

Avoimia jäsen- ja esittelytilaisuuksia, eri teemoista, sekä keväällä että syjkyllä Odissa. viime syksyn tilaisuuden tapaan.-

Yhteistyö Etelä-Afrikan suurlähetystön kanssa

Suomi-Etelä-Afrikkaseuran puheenjohtaja Börje Mattsson tapasi Helsingissä Etelä-Afrikan Tukholman  suurlähettilään Brigitte Mabandlan hänen käydessään maassamme Ulkoministeriön kokouksessa.
Tapaamisessa käytiin hyvin hedelmällinen keskustelu  yhteistyön kehittämisestä - kun Tukholman lähetystö nykyään on akkreditoitu myös Suomeen. Alustavasti hahmoteltiin  mm. mahdollista "Afrikka-konserttia" syksyllä tai talvella sekä seuraavaa seminaaria  marraskuussa, jossa suurlähetistö ehdottomasti haluaa olla mukana ja läsnä. Keskuteltiin myös tulevasta Africa Daystä.
Tarkoituksena on mahdollsimman pian luoda yksityiskohtainen yhteinen yhteistyösuunnitelma seuran ja suurlähetystön välillä. Tähän palataan.

Puheenjohtaja Mattsson vieraili joulukuussa Tukholmassa tapaamassa Etelä-Afrikan suurlähettilästä, avattujan keskustelujen jatkamiseksi. Tämän vierailun yhteydessä kävi ilmi, että lähettiläs Mabandlan pesti Ruotsissa on loppumassa, ja uusi suurlähettiläs  nimitetään vuoden 2024 alkupuolella.  Suurlähettiläs Mabandla tule välittämään uudelle lähettiläälle mistä olemme puhuneet yhteistoiminnasta Suomessa - ja seura pyrkii siihen, että saisimme  mahdollsimman pian aikaiseksi tapaaminen uuden Etelä-Afrikan suurlähettilään kanssa.

Tässä infoa viime vuoden Africa Dayn-tapahtumasta,
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠taustaksi tämän vuoiden toiminnalle;

Etelä Afrikka Africa Day:ssa  25.5.23

Africa Dayn valmistelut ovat käynnissä monen järjestön yhteistyönä  ja jossa myös SEAS on kiinteästi mukana.  Tapahtuma - tai ehkä voi jopa puhua tapahtumista, pidetään kulttuurikeskus Kaisassa Helsingissä.  Siinä - kuten tapana on  ollut - keskitytään erityisesti muutamaan Afrikan maahan ja niiden joukossa on tällä kertaa Etelä-Afrikka. Kun ohjelma hahmottuu, tulemme kertomaan siitä tarkemmin tällä sivulla.

Africa Day Celebration 2023

African Day in Finland 2023 is to celebrate this diverse continent through music, fashion, and food.

About this event

This free event is for you and your family to experience the different cultures and heritage of African countries amongst the Finnish society. Come experience the music, authentic African dance groups, a children’s show, and enjoy African dishes.

There will also be keynote speakers and a panel discussion on the theme of: "The year of accelerating collaboration and trade."

When: 25th May, 17:00 - 21:00 (EEST)

Where: Caisa Cultural Center, Kaikukatu 4 B, Helsinki

This event is organized in collaboration with Afaes ry, EarthAngels of Finland, Finnish-South African Society, Finnish-African Society ry, Finnish Morocco Association  Smyky RY, Ghana Union Finland, Heed Finland ry, Igbo Language & Culture Advancement Initiative / ILCAN ry, EarthAngels of Finland ry, Rhythms of Sisterhood, Suomi-Namibia Seura, Suomi-Tanzania Seura, SahWira Africa International, The Sierra Leone’s Consulate Planning Office, Think Africa, UPF Finland ry, WODESS ry and YEPP ry,

Reserve your seat in advance by registering here: https://www.eventbrite.com/e/africa-day-celebration-2023-tickets-617307562537

Suomen Katusoiton SM-kisat 3.8.2024  "Troubadours" ovat luonteeltaan aktiivisesti monikulttuuriset, eli siihen toivoitaan mukaan osaalistujia monista eri taustoista ja kulttuureista. Joten kaikki myös afrikkataustaiset muusikot, ja ryhmät , ilmoittautukaa !  SM-kisat ovat "avoimet", eli siihen voi myös ulkomaiset ottaa osaa!
Tapahtuma järjestettiin  viime vuona ensimmäistä kertaa Tammisaaren Gamla Stanissa.
 Ilmoittautumiset etnokultfinn@gmail.com